Wednesday, February 12, 2014

suara seorang ayu

Assalamualaikum bumilings. How do u do? Semoga urusan berjalan dgn lancar. Ameen.

aku berusia 23 tahun, 5 bulan dan 10 hari.
aku tua di rupa, di luar, secara fizikalnya.
tapi, aku cukup muda di dalam.
persis gadis 17 tahun.
yang baru mengenal dunia.

orang kata, hati aku besar.
sebesar selera aku.
sebesar ego aku.
tapi, hanya sekawanan sahaja yang tahu.
'besarnya' hati aku.
sebesar telur puyuh. atau, mungkin telur cicak?

hati aku bukan kecil.
hati aku bukan besar.
tapi, hati aku masih kurang cantik tekatannya.
namun, aku lebih kenal hati aku.

otak kata mari pergi,
hati kata tunggu sedikit lagi.
otak kata kau akan menyesal.
hati kata penyesalan mendewasakan.
otak kata cukup lah cukup semuanya,
hati kata apakah hidup kau lengkap tanpanya?

benar.
hatiku punya kuasa ke atas otak aku.
otak SPM cukup makan aku lemah.
otak PMR tak kemana aku kalah.
hati aku punya pengalaman seorang Doktor Falsafah.

aku cuma seorang penumpang di bumi,
yang cuma ada hati kecil,
namun aku punya cita-cita besar.
bahagia. aku ingin menjadi bahagia.

aku ingin punya keluarga.
aku ingin punya teman.
aku ingin punya rumah.
aku ingin punya senyuman.
aku ingin punya hati yang besar.
aku ingin punya hati sewaras otak biasaku.
aku ingin bahagia.

apa kau bersedia?

nota kaki : semua bingkisan datang dari hati. aku persetankan struktur sintaksis, morfologi aku pelajari, jadi jangan kau persoalkan rima akhir, struktur ayat aku. aku bukan bersajak, tapi aku bersuara dengan bertinta. semoga Tuhan memberkati kita semua.

perisa hati yang masih kurang garam dan gula, 
mawar nama sebenar. hehehehe.

0 9 mendoakan cik mawar selim:

Post a Comment